Aktywna tablica - podsumowanie!
Treść
Podsumowanie realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych na lata 2020-2024 - „Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła przystąpiła do programu Rządowego „Aktywna Tablica”. Wsparcie programu obejmowało rozwijanie kompetencji uczniów oraz nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, umożliwiało dostęp do nowoczesnych technologii edukacyjnych, które wspierały proces nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadających opinię PPP. Zostały zrealizowane wszystkie zadania wynikające z udziału w programie.
Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu, w tym zgłębiając tajniki sztucznej inteligencji i jej zastosowania w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Szkolny e-koordynator oraz nauczycielski zespół samokształceniowy wspierał dyrekcję i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
Ponadto zorganizowano Międzyszkolną Sieć Współpracy, której głównym celem była wymiana informacji i dobrych praktyk w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i związanych z nią nowoczesnych narzędzi. W czasie trwania współpracy zorganizowano 3 spotkania on-line, dzielono się doświadczeniami i przemyśleniami na temat wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej, ze szczególnym naciskiem na usprawnienie prowadzenia zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadających opinię PPP. Udostępniono także scenariusze oraz pomoce do zajęć lekcyjnych, specjalistycznych i rewalidacyjnych. Nasza szkoła w ramach Międzyszkolnej Sieci Współpracy przeprowadziła dwie lekcje otwarte – online dla uczestników ze szkoły partnerskiej oraz uczestniczyła w dwóch lekcjach w innej placówce.
Stosowano TIK na zajęciach edukacyjnych w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych. Zakupiony sprzęt i programy wykorzystywano na zajęciach terapeutycznych, zwłaszcza w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Montaż dwóch tablic multimedialnych pozwolił na równoczesne prowadzenie zajęć terapeutycznych, a zakupione oprogramowanie pozwalało na pracę na kilku urządzeniach jednocześnie. Stosowane produkty mTalent okazały się wspaniałymi narzędziami wspomagającymi terapeutów, logopedów i nauczycieli w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Te gotowe narzędzia zastały włączone w program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych. Dzięki nimi zadania dla dzieci były dużo atrakcyjniejsze, niż tradycyjne.
Nowoczesne technologie informacyjno komunikacyjne w znaczący sposób wzbogaciły warsztat pracy nauczycieli specjalistów, rozwijały ich kreatywność oraz kompetencje cyfrowe. Uczniowie chętniej angażowali się na zajęciach, gdy wykorzystywano sprzęt TIK i programy multimedialne. Wzmocniła się ich koncentracja i motywacja do wykonywania ćwiczeń terapeutycznych. Ponadto stosowanie TIK umożliwiło wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnościami i trudnościami w nauce oraz przygotowanie ich do lepszego funkcjonowania w środowisku szkolnym i poza nim.
Podsumowując należy stwierdzić, że nowoczesne technologie zwiększają motywację uczniów i nauczycieli oraz zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacyjnym. Efekty używania TIK są bardzo pozytywne. Wprowadzenie TIK uzupełnionej o odpowiednie narzędzia z oprogramowaniem i pomocami interaktywnymi przenoszą cały proces dydaktyczny w zupełnie inny wymiar edukacyjny, na miarę XXI wieku.